söndag 13 januari 2013


Vi närmade oss slutet på sommaren och uppgivenheten hade än en gång lättat för nu var det ju faktiskt snart dags att få det omdränerat.
Vi fortsatte att röja på tomten och forsla bort all bråte/ved som all trädfällning hade gett.
När jag samlar ihop alla verktyg och går ner i källaren för att sluta för dagen så ser jag detta:

Det var dags för rond 2 mot avloppet.
Vi ringer runt och hör oss för hur man ska lösa problemet och sambon får tag i en vän till henne.
Han ställer upp utan problem och kommer med högtryckstvätt och slamdammsugare.
Vi börjar med att försöka blåsa igenom rören med högtryckstvätten samt tillhörande slang (som liknar en orm, har glömt namnet på den) men till ingen nytta.
Vi provar då att suga upp vattnet och sedan försöka montera av en del på brunnen så vi får in slangen längre.
Sagt och gjort!
Slangen glider in och vi märker att det tar stopp ganska omgående och vi spolar och suger vatten och tömmer och har oss.
När vi tror vi är färdiga och tar ut slangen så kommer det en kaskad av svart avföring rätt upp ur brunnen.
Fort som fan fram med slamdammsugaren och börja arbeta igen. Bonden som bor i närheten måste ha uppskattat oss för vi gödsla hans åker ganska rejält den eftermiddagen.
Jag tror vi tömde 5 st tunnor à 30liter avföring.
Vi fortsatte köra igenom med slang och högtryckstvätt och tillslut så finns det ingenting kvar i avloppet och problemet var äntligen löst.

Extremt tacksamma för hjälpen, du vet vem du är!

Då vi var oroliga för att samma sak skulle hända igen så var vi nog nästan mer nere i källaren och kolla brunnarna än vad vi var uppe i huset.
Det går några dagar och vi ska iväg på middag hos några vänner. innan vi åker så säger sambon: 
"Vänta jag ska bara kika ner i källaren."
Jag: "Älskling, det är åtgärdat, kom igen nu."
Sambon lyssnar såklart inte utan går ner och kikar lite snabbt.
Det skulle hon inte gjort. Hon rusar upp för trappan och säger att det är översvämmning igen, denna gången enbart avföring och papper osv.
Nu hade vårt avloppsvatten kommit upp i källaren.
Jag drar iväg en suck som måste ha hörts till Frankrike för jävlar vad less jag var på allt nu.

På med stövlarna, handskar och fram med slamdammsugaren igen. (Som tur var så hade vi fått låna kvar den i några dagar till om något nu skulle hända)
Nu var det dags för rond 3 mot avloppet.
Denna gången tömde jag nog 4-5 st tunnor, skillnaden från förra gången var att jag hade finkläder på mig denna gången.

Vi drog iväg på middagen och försökte hålla god min den kvällen, jag tror inte jag var något speciellt trevligt sällskap.
Dagen efter så springer vi nästan ner i källaren för att se om det blivit översvämmning igen. Visst var det så!
Rond 4 och nu jävlar ska jag knocka dig förbannade avloppshelvete.
Kör på med samma metoder som innan och när jag drar ut slangen för att tömma det sista så håller jag in knappen för länge och gissa vad jag blir täckt av?
Varför skulle något gå smidigt och varför skulle jag vara så klantig?
Jag ropar på sambon och när hon kommer ner så frågar hon:
"Ska jag hämta någonting som du kan torka dig med?"
Jag kommer inte ihåg vad jag svarade men jag var fan inte glad iallafall.
Ansikte, ögon, mun, öron, hår ja ÖVERALLT! Det var den skönaste dusch jag någonsin har tagit!

När jag kommer ner i källaren igen och ska torka rent allting så ser jag att där jag har stått och fått det på mig så är det i princip en avbild på min kroppsform på väggen.

Något liknande detta.

Några dagar senare så börjades dräneringsarbetet och chocken dräneringssnubbarna fick när de grävde fram den "gamla" dräneringen kommer jag nog aldrig glömma.
I samband med att dräneringsarbetet började så kom även säljarna och plockade ner trädäcket som vi hade kommit överens om.
De skulle även återställa det (i samma kvalité som innan) när dräneringsarbetet var utfört.
Jag kan säga så mycket som att nu, 5 månader efter, så ligger trädäcket fortfarande i bitar på tomten. Halvt sönderslaget då de bröt upp det eftersom trädäcket var spikat och inte skruvat.

Dräneringsarbetet fortgick och de gjorde ett väl utfört arbete, även om de fick många bakslag då deras grävare gick sönder, de klagade på den gamla dräneringen och eftersom det inte fanns någon tomtkarta så hade de ingen aning om var vattnet/avloppet var någonstans så de fick gräva försiktigt och "slösade" mycket tid på detta.
När halva arbetet var utfört så hittade de tillslut var avloppsrören gick någonstans.
De gick in i huset och hämtade mig, när vi kommer ut och jag får se avloppsröret så var det dags för nästa bakslag. Denna gången blev det dyrt.






8 kommentarer:

  1. Men så kan du ju inte göra! Du måste ju skriva vad som hade hänt! Nu får man vänta flera timmar på att läsa vad som hade hänt med avloppsröret! -,-

    Stå på er! När ni väl är färdiga kommer det kännas uberskönt! :)

    SvaraRadera
  2. Ursäkta att jag avbröt inlägget där men sambon fyller år idag och vi väntade gäster så jag hade tyvärr inte tid att skriva mer.

    Tänker skriva nästa inlägg nu!

    SvaraRadera
  3. Jag vet vad du går igenom med avloppet. Ungefär så hade vi det också när vi köpte vårt hus 2011. Ägaren uppgav att det var en fullt godkänd brunn,3kam, och mäklaren hade inte kollat detta så han skrev så.

    Vi fick tag i en helt värdelös besiktningsman, visade det sig i efterhand. Han hade bara pratat med mäklaren och gick på hans linjer, trots att vi ville att han skulle höra av sig när han tänkte åka till huset, vilket han aldrig gjorde.
    Efter att vi hade bott in oss någon månad i huset så blev det stopp i avloppet hela tiden, skiten kom upp i tvättstugan. Yay.
    Efter en titt av slamsugaren så konstaterade han att det var bakfall på rören och det var ju därför det kom upp..

    Sen började hela processen med att kontakta mäklare etc. Han tog inget ansvar för det hela utan bollade över till säljaren. SÄljaren i sin tur bollade över till mäklaren. Jag ringde advokat. Efter ETT ÅR av tjafs så fick vi ersättning med 25k. Det tyckte säljaren skulle räcka till ett helt nytt avlopp. (Det gamla var från 83, 2kam.)
    Vi hade ju inget annat val än att gräva om det, och det är så jäkla skönt att det funkar nu.

    Detta blev en hel novell! det jag ville ha fram; Ge för fan inte upp. Det finns alldeles för många skojare som kommer undan med sånt här.
    Tjingeling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter identiskt med vårt avlopp. 25k ska inte dessa klåpare få komma undan med. Blev det stämning och förlikning eller ni kom överens privat? Skönt att det löste sig tillslut :)

      Radera
  4. Det blev stämning och förlikning. Så jäkla trist att det ska gå så långt. Det är inte det första man vill när man precis har köpt hus. :[

    Hoppas allt löser sig för er snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska komiskt egentligen att man ser misär och skit på tvn och det är just det, på TVn.
      Nu såhär när man har köpt hus och allt detta har hänt så har man likförbannat gått omkring och tänkt "Såna saker händer alla andra, men inte mig."

      Suck...

      Radera
  5. Vilken bra blogg du har! Och vilka bittra/buttra männikskor det finns på byggahusforum. Har nog aldrig läst en tråd där det kastas så mycket skit på dig som skapat tråden. Jag tycker din blogg är genialisk, släppa lite info åt gången håller spänningen uppe. Roligare att se ett avsnitt av Dallas per vecka än att se 500 avsnitt i rad liksom!

    Sedan är din personliga stil mer än halva behållningen. Verkar som att folket på forumet går igång på torra besiktningsprotokoll istället för personliga åsikter. Skit i dem och den trötta moderatorn Marlene and keep up the good work! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe tack för stödet! :) Om jag hade skrivit ut allting direkt på bloggen så hade ingen orkat läsa igenom hälften ens.

      Kul du tycker om den! :)
      Folk är som folk är. :P

      Radera