torsdag 10 januari 2013

Inflyttning.

Lite mer än 1 månad efter kontraktskrivningen fick vi tillgång till huset och flyttade in.
Allt kändes fortfarande skitbra och det var spännande, sambon var fortfarande ledsen över sin morfar men vi hade fått en god nyhet.
Tillökning i familjen!

Förutom sambons morfar så hade året börjat perfekt! Barn på G, husköp klart.
Oj så fel vi hade.
Efter att vi hade fått hjälp av familj och vänner att plocka in flyttlassen så kunde vi landa i huset.
Helt oanvänt och bara vårt, fantastiskt!

Vi plockade iordning och försökte få klart så mycket vi kunde. 
Duschade då det hade varit en svettig dag.
Sätter oss ner i soffan och pratar lite, då hör vi att det droppar lite från badrummet så vi går in och kollar.
Då står det och läcker från duschblandaren.

Tänkte inte mer på det utan går och lägger oss.
Dagen efter läcker det fortfarande. Ringde säljaren men de svarade inte. Fortsatte ringa och de svarade tillslut. De kunde inte komma förrän efter helgen. (Detta var en fredag)
Duschblandaren droppade 1½l/h hela helgen.
Under helgen märkte vi även att det rann ut vatten från duschen ut på badrumsgolvet.
Vi märkte även under helgen att det började bli väldigt fuktigt i källaren. Säljarens kommentar när besiktningsmannen påpekade att de fanns tendens till fukt i källaren så sa han: "Vi har precis målat om och det håller på att torka."

Säljaren kom och bytade ut blandaren i duschen samt kom med samma ursäkt som innan att det skulle "sätta" sig i källaren. (Men man tycker ju att målarfärg borde torka snabbare än 1månad?)

Några dagar senare upptäckte jag att toaletten på ovanvåningen inte gick att låsa då låset i dörren och dörrkarmen inte var i samma nivå. En mindre sak, men likförbannat irriterande.
Vi bjöd hem gäster och jag skulle laga mat. På 45 minuter så gick säkringarna 7 gånger. jag var minst sagt irriterad, nån kärlek i den matlagningen var det inget tal om.

Ringde återigen säljaren och frågade va det var frågan om.
"Vi kommer och kollar."
De byter säkringen från 10amp till 16amp samt kommer med kommentaren: "Nu behöver ni inte ringa mer va?"
Jag: "Jag ringer såfort de blir problem."
Märker hur irriterad han börjar bli.

Det gick ytterliggare några dagar och min sambo, som vid detta tillfälle var GRAVID, ska gå ner från ovanvåningen.
Hon stödjer sig mot trappräcket och ramlar ner från trappan då trappräcket ramlar ner från väggen.
Jag kollar så hon är okej och sen lyfter jag upp trappräcket, då ser jag att de har fäst det med RÖDA plugg i en stenvägg och satt det mitt i en putsficka.
Jag blev tokig och var nära på att besöka säljaren.
Jag lät det vara.

Går ner i källaren och ser att det börjar bli vatten på golvet. 
Sambon blir mer och mer tagen av hela situationen och jag märker att hon vantrivs i huset.
Jag försöker trösta henne och säga att allt är okej, egentligen ville jag bara bränna ner skiten.

Ringer ÅTERIGEN säljarna och ber dom komma och kolla upp källaren.
De kommer och kollar och säger inte så mycket utan bara meddelar att de återkommer.
Efter några dagar ringer dom och säger att "Vi åtgärdar problemet."
Tänk nu på att huset var "totalrenoverat" samt NYDRÄNERAT.

De kommer en fredag med grävmaskin och säger att de ska gräva upp och lägga ner dräneringsrör.
Detta gör de på 2 ställen runt huset DIAGONALT från husets kanter.
De gräver inte ens ner till plattan och de fyller upp det med singel.

Börjar fatta misstankar om att de inte har en jävla aning om vad de håller på med men jag låter det vara. Jag börjar däremot läsa på väldigt mycket om dränering och andra saker, exv badrum och tätskikt osv.
Detta är början på hur det skulle komma att se ut i källaren....









Bristerna vi hade hittat hittills var alltså:
Fel på duschblandaren.
Läckage från duschen.
Fukt i källaren.
All el är antagligen feldragen.
Trappräcke uppsatt på nåt jävla vänster.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar