onsdag 16 januari 2013

Avloppet.

Jag ringde försäkringsbolaget i samband med avloppsarbetet och hörde mig för om man kunde få någon ersättning/hjälp med det.
De frågade hur gammalt avloppet var samt förklarade för mig att de stod för ersättning/meter som var skadat efter en självrisk på 3000 kr.
Lät ju helt ok, men efter att ha grävt upp och sett hur många meter som faktiskt var skadade och räknat ihop hur mycket vi skulle få hjälp med så var det inte lönt.
Jag tror vi hade "tjänat" 400 kr på att ta in försäkringsbolaget.

Men om ni har haft och göra med försäkringsbolag innan så är det inte lönt med tanke på hur mycket tid man måste investera för dessa 400 kr.
Här under följer några bilder på hur avloppet såg ut när vi grävde upp det:


Det svarta är rötter och förmultnade rötter.


Ännu ett hål där rötter trängt ner/upp.


En del rötter som ni ser.


Närbild på bilden ovan.


Ännu en bild.


Detta tyckte jag var misstänksamt men jag jobbar ju inte med detta. Jag hade tyvärr rätt i slutändan.


Ser ut som någonting från en skräckfilm.


Som ni ser på bilderna så var vårt "kommunala" avlopp smockfullt med rötter och gammalt skit. 
Även vid en VA besiktning så undrar jag hur de skulle kunna upptäckt detta.
Det är ju däremot så att man ska kunna "förvänta" sig vissa saker när man köper hus exempelvis om det står mycket träd på tomten då kan man förvänta sig att det är rötter i avloppet.
Men då var vi därigen, TOTALRENOVERAT. 
Det håller kanske inte juridiskt men det är likförbannat så irriterande för mig så ni förstår inte.
När de hade grävt upp hela vår tomt igen och bytt till PVC rör osv så skulle det anslutas till det kommunala.
Om ni tittar på den näst sista bilden (PVC röret) så ser ni att det är vitt i röret, det är stopp.
De som gjorde avloppet försökte trycka undan detta med pålar osv. 
De säger att jag får ta dit en spolbil och spola igenom det för att få bort det. 
De kopplade på avloppet till detta röret och fyllde igen och var klara med arbetet samt tackade för sig.

Dagen efter kom spolbilen och frågade var de skulle spola.
Jag förklarar för dom vart det är. Några minuter senare kommer de upp till huset igen och säger att det är inga problem alls, inte en tillstymmelse till stopp.
Jag blir förvånad och säger att det var stopp senast igår?
Då har spolbilen spolat IN mot huset och inte ut mot gatan till det kommunala. 
Missförstånd uppenbarligen och de drar ut slangen och vinklar den på andra hållet. Det är stopp direkt och även om de körde på full kraft så släppte inte stoppet.
Jag får ringa kommunen som kommer dit och ska filma avloppet.
När de är klara så säger de följande till mig: "Det är inget stopp hos oss utan det är såhär att avloppet är inte kopplat till det kommunala."
För er som känner mig så vet ni om att jag inte är någon "softis" som visar känslor men i detta läget så ville jag bara lägga mig ner och gråta som en två åring.
Nu stod det 5 st män runt omkring mig så det var ju inte direkt läge att visa känslor. Macho right.... -.-

De såg uppenbarligen på mig att jag blev besviken men sa att de inte kunde göra någonting.
Jag gjorde som jag brukade, försökte skämta bort det så att det skulle ta bort fokus på hur jag egentligen mådde. Det hjälpte inte för nu var jag tvungen att berätta för sambon om ÄNNU ett bakslag.
Vi var tvungna att lägga om avloppet IGEN.
Det första jag tänkte var att nu hade jag blivit blåst igen av en helt annan firma.
Jag hade ju bett dom byta ut mitt kommunala avlopp. Tekniskt sett hade jag rätt men jag förstår till viss del att man följer det gamla avloppet om det nu har blivit sagt att huset är påkopplat till det kommunala avloppet.

Jag förlorade ännu en rond till detta förbannade avlopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar