lördag 19 januari 2013

Advokaten.

Efter att ha fått reda på tråkiga nyheter hela året så var man inte direkt överraskad när man fick beskedet om att vi var tvungna att lägga om avloppet.

En vecka eller två efter att avloppsarbetet var klart så fick vi äntligen vår pelletskamin (som vi hade beställt några veckor innan).
Vi valde pelletskamin då den enda värmekällan vi hade i huset var direktverkande el, och det är inte direkt optimalt eller billigt.
Vi fick kaminen levererad och monterad av två män från ett lokalt företag. När de började installera och programmera den så uppstod lite problem. Tiden gick, de hittade inte felet. Men till slut så hittade de det. Chipset var bränt och det var tvunget att bytas ut.
Touché! Varför skulle något gå bra för oss? Haha.

Den ena åkte hem och den andra fick köra 30mil för att hämta reservdelen som behövdes. Tog några timmar extra men den blev installerad till slut.

Köper ni pelletskamin så borde ni göra lite efterforskningar om luftflöde osv, vi ska investera i såkallade värmeförflyttare för att få värmen att sprida sig effektivare. PAX är ett väldigt bra märke om ni är intresserade av att köpa exv värmeförflyttare alt fläktar till badrum osv.

Efter att ha upptäckt fel efter fel efter fel så blev det äntligen dags att stämma möte med advokaten jag hade kontaktat några veckor innan.
Fick i uppgift att skriva ner alla fel och allt som hade hänt så vi hade det på papper.
Vi fick även ta med oss alla kontrakt/dokument som hade skrivits på samt besiktningsprotokoll. Ja allt skulle med.
Blev en jävla hög!
Det var snorkallt och blåsigt, ett jävla skitväder helt enkelt, den dagen.
Åkte dit med en familjemedlem (som vi kan kalla O) och satt i möte i några timmar med advokaten.
Om ni någonsin har varit i kontakt med advokat/jurist innan så vet ni hur det kändes.

I början så berättade man allt, och när man sitter där och berättar så känns det som att "Fan vi kanske inte har så mycket ändå..." men ju mer man pratade och ju längre tid som gick så såg man att advokaten blev mer och mer "intresserad".
Men den klumpen jag hade i magen när jag började prata är nog en av de värsta känslorna jag har haft.
Det var precis som om "Fan, de jävla asen kommer komma undan och jag kommer stå här med advokatkostnader, avloppskostnader, el, golv osv osv".

Efter mötet var över så pratade jag och O om vad som sades och den sucken, fy fan för den sucken vad skön den var!
Det kändes bra, det kändes skönt, vi hade nog något att gå på!
Mötet hade dragit ut på tiden, väldigt väldigt mycket längre än vad vi trodde.
Så O hade väldigt bråttom hem. Om vi säger såhär: Hade jag inte hållit i mig i dörrhandtaget hade jag nog legat i ett dike än idag. Men hem kom vi, och fort gick det!

När jag kom hem så var det dags att förklara allting för sambon.
Äntligen såg man ett glimmer i hennes ögon, det var nog ett glimmer av hopp!

4 kommentarer:

  1. Halloj, nu är det väl dags för lite uppdatering igen. Du kan ju inte sluta när det är såhär spännande!

    SvaraRadera