söndag 13 januari 2013

Rond 5.



Detta möts jag av när jag kommer ut.
Ett stort jävla hål i avloppsröret som ni ser, det är inga märken på röret så det är inte avgrävt eller liknande.
De som utför dräneringen frågar hur de ska gå tillväga. 
Jag går ifrån och ringer några samtal och vi får ringa dit en spolbil för att försöka spola igenom röret.
Ringer 4 olika företag men alla spolbilar är ute på jobb, tillslut hittar jag "Spolpågarna" och de kommer inom loppet av 1 timme.
Spolbilen kör på för fullt men ingenting händer, det är stopp i röret och efter närmre inspektion så säger han att det är fullt med rötter i avloppet och att det är omöjligt att spola bort för rötterna är såpass tjocka.
Rötterna kommer från båda hållen.

Rond 5 kommer jag förlora, och det med råge.
Innan dräneringsgrabbarna kör så ger de mig en prisuppgift på att byta ut röret och sätta dit en spolbrunn, jag kan inte göra annat än acceptera. 
Dräneringsgrabbarna slutar för dagen och spolbilen kör iväg, jag står kvar med ett hål i avloppet och vetskapen om att jag måste lägga om hela avloppet.
Jag försökte att undanhålla detta för min sambo för hon förtjänade att ha lite lugn och ro och slippa oroa sig för sådana saker, hon var ju trots allt gravid.
Slutar med att jag berättar och hon brister ut i gråt, vi var tillbaka igen. Denna gången med ett bakslag som skulle kosta oss en väldig massa pengar.
Jag blev också besviken även om jag inte visade detta för sambon, någon av oss måste visa sig stark och fortsätta kämpa annars blir det en nedåtgående spiral och det var det sista vi behövde.

Dagen efter ber jag dräneringsgrabbarna om en offert för att byta ut det gamla avloppet och ansluta det till det kommunala avloppet.
Jag går ner i källaren och ska prata med sambon då hon är nere i tvättstugan och tvättar.
Märker hur det stinker avlopp och ber sambon öppna ett fönster, när hon tar tag i handtaget och öppnar så släpper fönstret från karmen.
Givetvis....

När dräneringen är utförd så ringer jag säljarna igen och erbjuder mig att sätta upp trädäcket på egen hand med kravet att jag får material till att göra det.
Skillnaden mot hur trädäcket såg ut innan blir att det denna gången ska stå på plintar och inte på plattor som det gjorde innan.
Jag ger dom en lista på materialet som behövs och säger att det mesta utav det gamla trädäcket är oanvändbart då de bröt upp det när de tog ner det.
Han säger att han ska kolla upp det och det verkar lovande.
Priset för materialet skulle landa på cirka 6000-7000kr.

Några dagar senare ringer det i min mobil när jag är på jobbet och det är säljaren.
"Vi går med på att ge dig plintarna men det andra materialet finns ju redan i det befintliga trädäcket."
Jag: "Ni menar det trädäcket som ligger i bitar på min tomt med knäckta brädor och krokiga spik?"
Säljaren: "Ja det är det kanske, men det är det du får använda."
Jag: "Bra, då kan ni själva komma och sätta upp trädäcket i samma skick som det var när ni tog ner det."
Säljaren: "Inga problem, vi tar bara de brädor som ligger på tomten."
Jag: "Då är det inte i samma skick samt jag tog massa bilder på trädäcket innan ni tog ner det och enligt er själva så skulle det återställas i samma skick som det står i vår överenskommelse."
Säljaren: "Vi kommer använda samma brädor och så är det med det."
Här blir jag flyförbannad men försöker hålla mitt lugn för han ska inte få det nöjet.
Jag: "Ni gör som ni vill, men jag har bildbevis på hur det SKA se ut. Ni får en chans till, ge mig materialet så sätter jag själv upp trädäcket och sen hör jag inte av mig till er igen."

Detta menade jag verkligen, hade de bara gett mig material för 6000-7000kr så hade jag aldrig dragit in en advokat eller försökt dra detta vidare.

Säljaren: "Hör du dåligt, vi kommer sätta upp trädäcket själva."
Jag: "Okej, men då säger vi så men kom ihåg detta. När jag lämnar min tomt så gör ni det också, annars ringer jag polisen och säger att ni gör intrång på min tomt. Jag bryr mig inte om det kommer ta er 10 år att sätta upp trädäcket men ni kan ge er fan på att ni inte är i närheten av mitt hus när jag inte är hemma. Skulle polisen utebli så har jag rätt att avfärda er från min tomt, men våld om så behövs."
Säljaren är förbannad och börjar bli högljudd och det är svårt att urskilja vad han sa, det sista jag sa till säljaren var:
"Förresten, allt du har sagt och alla våra samtal vi har haft över telefon har jag spelat in."
Säljaren: -klick-

Detta är det sista samtal jag har haft med säljaren sen dess och detta var i slutet på augusti.
Tycker ni att jag handlade fel?
Om ni lägger ihop alla fel jag hittills har listat på denna blogg och tänker efter: 
Hade jag velat ha dessa klåpare här dragandes i flera dagar igen och utföra ett arbete som med största sannolikhet kommer bli ännu ett fuskbygge?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar